NOENDE

MS Vesterålen (LLZY)

I hurtigruten 1983-

Historie:

16.02.1983: Levert av Kaarbøs mek. Verksted A/S, Harstad, som "Vesterålen", til Vesteraalens Dampskibsselskab, Stokmarknes, bygg nr.: 101. Sertifisert for 410 passasjerer i kystfart. Kapasitet 179 køyer. Pris ca 158 mill. Nkr.

Tonnasje: 4072 brt., 2073 nrt., og en lasteevne på 1160 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 108,6/16,5/4,6 (meter).

Maskineri: 2 stk. Bergen Diesel, type KVM-16, total ytelse 6400 bhk, ved 750 o/min. Fart 17,5 knop.

Baugthrustere: 2 stk. Brunvoll, type SPT-VP, ytelse 2 x 401 bhk.

1983: Inn som erstatning i hurtigruten for gamle "Vesterålen II".

01.1988: Rederiene Vesteraalske Dampskibsselskab, og Ofotens Dampskibsselskab, fusjonerer, nytt navn på selskapet Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskab, Narvik. Skorstein malt om i OVDS farger, samt det blå bånd rundt skroget malt rødt. Hjemmenavn i hekken forandret til Narvik.

11.1988: Ombygget ved Motorenwerke Bremerhafen MWB for 45 mill Nkr. Passasjer innredning økt med 140 køyeplasser.

Jan-feb 1995: Oppgradert ved Haugesund mek. Verksted, Haugesund.

02.1998: Skipet tatt ut av rute for å føre NATO soldater fra Granvin i Hardanger til Narvik.

03.2006: Rederiene Troms Fylkes Dampskibsselskab, Tromsø, og Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskab, Narvik, fusjonerer og blir Hurtigruten Group ASA, med hovedkontor Narvik. Skorsteinen malt om i HRG`s farger.