NOENDE

MS Trollfjord (LLVT)

I Hurtigruten 2002-

05.2002: Levert fra Fosen mek. Verksteder ASA, Rissa, som "Trollfjord" for Troms Fylkes Dampskibsselskab ASA, Tromsø, bygg nr 072. Sertifisert for 822 passasjerer. Køyekapasitet 674. Kontraktssum ca 715 mill. kr.

Tonnasje: 16140 Bt., 6291 nrt., og en lasteevne på 1186 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 135,75/21,5/7,5 (Meter)

Maskineri: 2. stk. 9 syl. 4T DM Wartsila Diesel, type W 9L 32, ytelse 2 x 5630 bhk, ved 750 o/min, dvs. 460 kw pr syl., fart ca 18 knop. Arrangert med dieselektrisk og mekanisk framdrift. Mest økonomisk kjøring er ved mekanisk framdrift ved maskinturtall ca 620 o/min. Skipet har ikke konvensjonell ror og propellanlegg, men 2 stk. Ulstein Aquamasterer pods som kan dreies 360 grader. Ved manøvrering og sakte fart (under 12 knop) blir propellene drevet elektrisk. Dette fordi propellene har fast pitch, og at man regulerer farten ved å øke eller minke proppellturtallet, ved hjelp av frekvensomformere.

Thruster: 2 stk forrut Brunvoll, type FU-80-LTC-2250, ytelse 2 x 1200 kw.

10.10.2001: Skroget sjøsatt ved Fosens datterselskap Bruces Shipyard, Landskronan, Sverige.

24.10.2001: Under slep til Fosen mek. Verksteder, Rissa, for utrusting. Sipet hadde uoffesielt påmalt navnet "Lyngen", mens navnet "Trollfjord" ble offentliggjort senere på våren.

20.04.2002: Skulle etter planen leveres fra Fosen, men ble forsinket da underlevrandørene hadde nevene fulle med utrustningen av "The World". Et cruise program som var planlagt fra Bergen til Hull, Southampton, Hamburg, Kiel, Oslo, og Stavanger,  den 21.04 samme år ble kansellert p.g.a. forsinkelsene fra verftet.

13.05.2002: Døpt "Trollfjord" i Trondheim av Kari Bremnes.

18.05.2002: Inn i hurtigrutefart for nordgående fra Bergen.

18.10.2002: Til Fosen mek. Verksteder, Rissa, for å montere en 3. baugthruster forut, samt ombygging av hovedtavla.

Baugthruster 3: Brunvoll, type FU-63-LTC-1750, ytelse 900 kw.

29.10.2002: Avgang Fosen for testkjøring.

30.10.2002: Inn i hurtigruten igjen.

15.12.2003: Skipet stoppet i Molde, da man enda ikke hadde fått klarlagt hva som var årsaken til at framdriftsmaskineriene på søsterskipet "Midnatsol" stoppet. Etter undersøkelse kunne skipet fortsette sin tur nordover til Kirkenes, ca 1 dag forsinket.

03.2006: Rederiene Troms Fylkes Dampskibsselskab, Tromsø, og Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskab, Narvik fusjonerer og blir Hurtigruten Group ASA, med hovedkontor i Narvik.

10.2006: Skorsteinen malt om i HRG`s farger.

10.03.2007: Avgikk Svolvær med kurs for Narvik, hvor hun skulle ligge som festivalskip under vinterfestuka.

16.03.2007: Inn i hurtigrutefart igjen fra Svolvær - Bergen.

09.05.2007: Ca klokken 17.00 hadde "Trollfjord" en grunnberøring i Svartsundet, i raftsundet, nordøst for Svolvær. Det ble umiddelbart gjort undersøkelser på stedet som ikke viste tegn til alvorlige skader. Skipet fortsatte til Svolvær. Her ble dykkere sendt ned for å undersøke. Det ble konstatert skade på skipets babord side. Natt til torsdag ble en grundigere undersøkelse foretatt av dykkere. Man fant raskt ut at man hadde punktert tre av skipets tanker, men at disse tankene ikke inneholdt olje. Hullene ble midlertidig tettet med margarin og trekiler, før skipet forlot Svolvær Fredag 11.05., for egen maskin til BMV, i Laxevåg, Bergen. "Trollfjord" hadde med seg en besetning på 65, og 375 passasjerer. Alle passasjerene ble satt i land i Svolvær. Det ble organisert videre transport for de passasjerer som ønsket det. Noen ble overflyttet på M/S "Kong Harald".

13.03.2009: Etter avgang Hammerfest kl 13.00 ble det observert ulyder i aquamaster (babord side) og HVM 1 (Pekka) hadde varierende turtall ved tomgang. Det ble besluttet etter kort tid å stoppe ned Pekka pga ulydene i aquamaster. Verksteder ble kontaktet og det ble besluttet å gå til nærmeste verksted med ledig kapasitet, nemlig Hamek i Harstad.

Alle anløp fra Hammerfest til Tromsø ble kansellert. I Tromsø ble en god del passasjerer satt på land, før skipet satte kursen mot Hamek i Harstad.

Om morgenen den 14.03.2009, var Trollfjord vel fortøyd i Harstad. Arbeiderne fra Hamek kom ombord og startet demontering av elektromotor og aquamaster. Man fryktet først at det var clutshen som var røket. En mann fra Rolce Royce kom nordover for å bistå arbeidet.

Det ble skjært et hull i skroget akter for å sjaue ut elektromotor og toppen på aqumaster.

Etter to dager var elektromotor og aquamaster utskjauet. Service mannen fra Rolce Royce fikk store øyner da han så at akslingen fra chlutshen var knekt rett av. Akslingen ble demontert og saget i to, en del skulle til Det norske Veritas og den andre delen til Finnland, skulle undersøkes for mulig material tretthet.

Maskinbesetningen på Trollfjord benyttet anledningen til å ta stempelsjau på Pekka, alle ni stempler ble trukket.

I mellomtiden ble ny aksling dreiet og herdet før den ble transportert til Hamek, hvor den ble montert.

Trollfjord ble liggende i tre uker på verkstedet før jobben var gjort.