NOENDE

MS Richard With (LGWH)

I Hurtigruten 1993-

22.11.1993: Levert av Volkswerft GmbH, Stralsund, Tyskland, som "Richard With", for Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskab, Narvik, bygg nr: 103. Sertifisert for 690 i kort internasjonal fart. Køyekapasitet 490. Pris 400 mill.

Tonnasje: 11204 brt., 4153 nrt., og en lasteevne på 850 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 121,8/19,2/4,9 (Meter).

Maskineri: 2 stk. 6 syl. 4T Krupp MaK DM, type 6 M552 C, ytelse 2 x 6120 bhk, ved 500 o/min, fart 20 knop.

Baugthrustere: 2 stk Brunnvoll, ytelse 2 x 1075 hk.

19.12.1993: Døpt "Richard With", av fylkesmannen i Nordland Åshild Haugan.

20.12.1993: Inn i hurtigrutetrafikk fra Harstad, som avløser for gamle "Finnmarken", 1956.

Feb- 05.03.1997: Lå som hotellskip under ski - VM i Trondheim.

02-03.1999: Utleid til Forsvaret som hotellskip under NATO øvelse.

02.2002: Utleid som hotellskip under alpin - VM i Narvik.

12.2002: Solgt til KS Rishard With ved Per Sævik, Fosnavåg, for 375 mill kr, men tatt tilbake på bare-boat centerparti for 15 år, med tilbake-kjøpsopsjon.

03.2006: Selskapene Troms Fylkes Dampskibsselskab, og Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskab fusjonerer og blir Hurtigruten Group ASA, med hovedkontor i Narvik.

06.01.2009: Grunnstøtte inne på havna i Trondheim i meget stygt vær da det prøvde å legge til kai. Fikk stor skade, bla på ene propellen og hylsa. Tok inn vann i maskinen. Passasjerene ble evakuert. Ble dratt løs senere på kvelden, men det holdt på å gå galt pga. kraftig vind, men klarte tilslutt å få kontroll på skipet.

I en pressemelding fra rederiet ble det skrevet følgende om ulykken:

"(06.01.2009) Hurtigruteskipet MS Richard With drev på grunn i dag kl 07.57 under kaianløp ved Pir 1 i Trondheim.

Skipet fikk som følge av grunnstøtingen skade i propell og tar inn vann gjennom hylsen til akslingen. Ingen passasjerer eller mannskap er skadet. De 153 passasjerene om bord tas i land med bistand fra stedlig brannvesen.
Varierende vind i styrke stiv til sterk kuling fra vest ga problemer under kaianløpet, og en vindrosse drev skipet på grunn ved Pir 2. Skipet ligger nå klokken 09.50 på stabil muddergrunn og dykkere sendes ned for nærmere undersøkelser. Det er stor sannsynlighet for at skipet må opp i dokk for reparasjon, før det igjen kan gå inn i rute. Foreløpig kanselleres derfor resten av sydgående rute og neste rundttur Bergen-Kirkenes-Bergen med MS Richard With.
Det er så langt ikke konstatert skader på skroget. Det er rutinemessig lagt ut oljelenser rundt skipet for å sikre mot eventuelle oljelekkasjer.

MS Richard With var bygd i 1993, er på 11.205 bruttotonn og har en lengde på 121,8 meter. Skipet er sertifisert for 691 passasjerer."

16.01.2009: Ankom GMC hov skipet ble besiktiget. Det var kommet inn tre anbud på hvor skipet skal repareres. De ble besluttet at skipet skulle sendes til Bremen i Tyskland der skadene skal repareres og utbedres.