NOENDE

MS Polarlys (III) (LHYG)

I Hurtigruten 1996-

Historie:

18.03.1996: Levert fra Ulstein Verft A/S, Ulsteinvik, som "Polarlys" for Troms Fylkes Dampskibsselskap, Tromsø, bygg nr.. 223. Sertifisert for 474 i internasjonal fart. I Kystfart 737 passasjerer. Køyekapasitet 479.

Tonnasje: 11341 brt., 4335 nrt., og en lasteevne på 850 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 123,0/19,5/7,2 (Meter).

Maskineri: 2 stk. Bergen Diesel, type BRM 9, ytelse 5400 bhk, og 2 stk. Bergen Diesel, type KRG 9 koblet i "father and son" opplegg over 2 propeller. Fart 19 knop.

1 nedsenkbar Azimut - thruster akter, ytelse 1200 hk.

Sideprop: 2 stk Ulstein sideprop. forut, ytelse total 2150 hk.

23.03.1996: Døpt "Polarlys" av sysselmannen på Svalbard Ann-Kristin Olsen.

17.04.1996: På sin første tur nordover i hurtigruten fra Bergen.

03.2006: Rederiene Troms Fylkes Dampskibsselksab, og Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskab fusjonerer og blir Hurtigruten Group ASA, med hovedkontor i Narvik.