NOENDE

Historien Polarlys (1952)

Leveringen av Polarlys 27.september 1952 markerte den endelige gjenreisning av Hurtigruten. Med det tradisjonsrike navnet ble Bergenskes tredje nye hurtigruteskip levert fra Aalborg Verft. Polarlys overtok som rutens trettende skip, og det ble nå mulig med daglige avganger nord for Trondheim, mens strekningen sørover til Bergen hadde to dager i uken uten Hurtigrute. Skipet var det endelige resultat av en kontrahering fem år tidligere. Bergenske og Nordenfjeldske hadde i desember 1946 bestilt hvert sitt skip fra Italia, men kontraktene ble snart plassert hos Aalborg Verft, hvor Bergenske også bestilte et tredje skip.

Polarlys var således den tredje og siste av Ålborg-båtene og var en nøyaktig søster av Nordlys. Den var på 2163 brt og 600 tdw, med en lengde på 262 fot.  Innredningen var som på Nordlys, med felles kafeteria for 1. og 2.plass og salonger samlet på promenadedekket, mens flertallet av lugarene var på B- og C-dekk. Lugarene hadde til sammen 186 køyer, og sertifikatet i kystfart lød på 450 passasjerer. Hovedmaskinen var en 8-sylindret Burmeister & Wain på 2950 bhk, som gav 15,5 knops fart i rute.

I likhet med Nordlys hadde Polarlys en ren og kanskje litt beskjeden profil. Det lave styrehuset forsterket den funksjonelle design, likedeles at mastre og bommer var erstattet av kraner. Skipet ble tatt ut av kaptein Frithjof Quigstad, som sist hadde ført Midnatsol. Fra 1954 kom flere av selskapets erfarne hurtigrutefolk, E. Drægebø, Knut Maurer, Hjalmar Moen og Ivar Iversen, inntil Thoralf Tønseth overtok i 1960. Han var fast fører like til 1973.

Det ble Polarlys som fikk æren av å introdusere den nye seilingsplanen for Hurtigruten fra 16.september 1964, etter at ruten var lagt om til 13 likeverdige skip. Klokken 2300 la skipet ut fra Festningskaien på vei nordover og etter ruten tok turen til Kirkenes nå 5 dager, 7 timer og 30 minutter – faktisk en time mer enn i 1939!

Polarlys var nok også ute for noen kritiske situasjoner i løpet av sin lange karriere. I tett tåke kolliderte den natten til 13. Juni 1968 ved Kjeungskjær ytterst i Trondheimsfjorden med godsruteskipet Stjernøy. Lastebåten sank etter ti minutter, men besetningen på 11 ble tatt opp av hurtigruteskipet.

Sammen med Bergenskes tre andre hurtigruteskip ble også Polarlys i januar 1979 solgt til Troms Fylkes Dampskipsselskap for 32 millioner kroner til sammen. 30. August ble den overlevert og skiftet over til TFDS skorsteinsmerke og endret registreringshavn til Tromsø. Da Bergenskes tre hvite ringer ble malt over, var det en æra som tok slutt for byens skipsfart.

Polarlys fortsatte for fullt. Men en grunnstøtning på Øyskjæret utenfor Sandnessjøen 19. November 1981 hadde nesten blitt for mye. Skipet kom av ved egen hjelp, men måtte på verksted i Bergen. Ved Mjellem & Karlsen ble Polarlys nå gjennomgripende reparert og fornyet, og det ble besluttet å sette inn en ny MaK-maskin på 3670 bhk. Ved levering i mars 1982 var Polarlys nå blitt rutens raskeste skip, med toppfart på over 18 knop. To år senere ble skipet underkastet oppgradering og brannsikring, og fikk en del av lugarene bygget om med dusj og toalett. Etter dette ble kapasiteten redusert til 172 køyer.

Polarlys skulle bli den første 40-åring i Hurtigruten siden før krigen. Selve jubileet ble markert 27. September 1992 med en avstikker inn på Vågen i Bergen med åpnet skip og mottagelse om bord. Den påfølgende rundtur ble markedsført som jubileumscruise, og skipet ble stor oppmerksomhet til del. Polarlys hadde da lagt bak seg en distanse som tilsvarer 130 ganger rundt jorden; en sprek 40-åring!

Men ved leveringen av den nye Kong Harald sommeren 1993 var Polarlys’ tid i Hurtigruten omme, og hun avsluttet sin siste rundtur i Bergen 6. Juni. Fra feiring og festivitas gled hun inn i glemselen, opplagt ved fiskerstrand Verft utenfor Ålesund.

Mange undret seg på hvilken skjebne som ventet Polarlys. I slutten av april 1994 ble skipet solgt til Mercy Ships i Lindale, Texas, tilknyttet den tverrkirkelige organisasjonen Youth with a Mission. Panama-flagget ble heist om bord 16. Mai, og under navnet Caribbean MercyCaribbean Mercy en reise via Alaska til Kamchatka i Russland, deretter Korea og Philippinene før den vendte hjem via Guam og Hawaii. De siste årene har skipet vekslet mellom øst- og vestkysten av USA. Det sees å være i glimrende stand, og dette vidfarne hurtigruteskipet kan ennå ha mange år foran seg i sin viktige tjeneste. forlot hun norske farvann med kurs for Houston. Der ble skipet gjort om for sin nye tjeneste som flytende legesenter og øyeklinikk. Sommeren 1995 var skipet på Lakene for å reise støtte til prosjektet og har siden vært observert i tjeneste i Mellom – Amerika.

 

I 1999 gjorde Caribbean Mercy en reise via Alaska til Kamchatka i Russland, deretter Korea og Philippinene før den vendte hjem via Guam og Hawaii. De siste årene har skipet vekslet mellom øst- og vestkysten av USA. Det sees å være i glimrende stand, og dette vidfarne hurtigruteskipet kan ennå ha mange år foran seg i sin viktige tjeneste.

 

Kilde: "Hurtigruten-sjøveien mot nord" Dag Bakka jr. Seagull Publishing.

Oppsummering

I Hurtigruten 1952-1993

Historie:

09.1952: Levert fra Aalborg Værft A/S, Ålborg, som "Polarlys" for Det Bergenske Dampskibsselskap, Bergen, bygg nr.: 98. Sertifisert for 450 passasjerer. Kapasitet: 186 køyer fordelt på to klasser.

Tonnasje: 2163 brt., 1113 nrt., og en lasteevne på 600 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 252,1/40,1/20,2 (fot).

Maskineri: 8 syl. 2T B&W DM (Burmeister & Wains Maskin og Skibsbyggeri, København) type 850-VF-90, ytelse 2950 bhk ved 185 o/min, fart 15,5 knop.

16.09.1952: Inn i hurtigrutefart Bergen - Kirkenes - Bergen.

13.06.1968: Kolliderte med ODS "Stjernøy" utenfor Uthaug ved Ørlandet. "Stjernøy" gikk til bunns etter 5 min.

27.02.1972: Kolliderte med "K.L" i Måløysundet. 1 mann omkom.

09.1979: Solgt til A/S Troms Fylkes Dampskibsselskab, Tromsø.

19.11.1981: Grunnstøtte på Øyaskjæret ved Sandnessjøen. Til Mjellem & Karlsen for reparasjon.

03.1982: Ferdig fra verkstedet. Ny hovedmotor innsatt ved Mjellem & Karlsen, Bergen. 9 syl. 4T MAK (Maschinenbau GmbH, Kiel), ytelse 3670 bhk. Fart 17,5 knop.

1983: Oppgradert ved Mjellem & Karlsen. Nye lugarer med toalett montert. Køyekapasiteten redusert til 172.

06.07.1993: Ut av ruten ved levering av "Kong Harald".

5.1994: Solgt til Mercy Ships, Panama og omdøpt "Caribbean Mercy". I fart mellom hjembyen Jacksonville i Florida og Karibien. Yter humanitær hjelp til fattige.