NOENDE

MS Ottar Jarl

I Hurtigruten (avløserskip) 1947-1910

09.1929: Levert av Lake Washington SY, Houghton WA, som "W.B. Foshay" for W.B Foshay, bygg nr.: . Bygget som kombinert laste og passasjerskip. Køyeplasser for 18 passasjerer.

Tonnasje: 1262 brt., 716 nrt, og en lasteevne på 815 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 186,0/35,2/19,8.

Maskineri:  2 x 8 syl. 4T EV DM (Washington Iron Works), total ytelse 1120 bhk, fart 11 knop.

1929: Innsatt i rutefart mellom Seattle og kysten nordover til Alaska.

1930: Solgt til Northland Transportation Co., Seattle, registrert i Ketchikan, Alaska. Omdøpt "Northland".

01.1934: Solgt til Gilbert W. Skinner, Seattle WA, USA.

1941: Rekvirert av US Army som "PR.803 Northland".

1946: Innkjøpt av Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, for 325000 USD. Omdøpt "Ottar Jarl".

07.1947: Innsatt i trafikk etter ominnredning.

15.12.1947: Innsatt i hurtigrutefart. "Sigurd Jarl" på verksted.

02,1948: Innsatt i rederiets nyåpnede Grimsby  rute.

10.1955: Solgt til Refrigerated Shipping Co., Puerto Limon, CR. Omdøpt "Titika".

01.11.1955: Grunnstøtte ved Keflavik, Island, var lastet med fisk.

07.11.1955: Oppgitt som vrak

24.04.1956: Brakt flott.

25.07.1956: Ankom Dordrecht, Holland, under slep for hugging.