NOENDE

Historien Nordstjernen (1956)

Etter leveringen av Polarlys i 1952 hadde det Bergenske Dampskipselskap en moderne hurtigruteflåte. Men natten til 22. September 1954 gikk Nordstjernen på grunn i Raftsundet og sank. Som en midlertidig løsning ble den gamle englandsbåten Jupiter satt inn, mens selskapet samme høst kontraherte et nytt skip fra Blohm und Voss AG i Hamburg. Bergenskes kontrahering kom samtidig med beslutningen om å skifte ut Finnmarken og Ragnvald Jarl, og de tre selskapene opptrådte i fellesskap overfor det tyske verkstedet.

Døpt Nordstjernen ble skipet levert 24.februar 1956. Det var på 2194 brt og 645 tdw, med lengde på 265 fot. I utseende og arrangement var det ganske likt Nordlys og Polarlys, men det var noe bredere og dessuten bygget til nyere regelverk. Innredningen var lagt opp med 1.plass midtskips og 2.plass akter, men med felles kafeteria. Det var lugarer for 62 på 1.plass og 130 på 2.plass. Arkitekt Hugo Kaltenborn stod for innredningen, og kunstneren Paul Rene Gaugain utførte mange av dekorasjonene. Maskinen var en 6-sylindret Burmeister & Wain på 3000 bhk, som gav 16,6 knop på prøvetur.

Nordstjernen ble i det ytre nokså identisk med selskapets Ålborg-båter, men skilte seg i detaljer, som en mer moderne brofront og smalere striper på skorsteinen. I forhold til de to andre skipene fra Blohm und Voss valgte Bergenske en mer tradisjonell løsning. Ved levering ble det ført hjem av kaptein Einar Dragbø, som etter noen år overlot stillingen til C Lund. Fra 1960 til 1973 ble skipet ført av Sverre Holck.

I Bergenskes hurtigruteflåte ble Nordstjernen den nyeste og var den eneste som hadde klasse for internasjonal fart som i Ekspressruten til Svalbard. Et annet populært tiltak var vår-cruisene som i årene1976 til 1979 ble arrangert fra Bergen til Shetland. Her gikk Nordstjernen den 16 timer lange turen fra Marsteinen til Lerwick.

Da Bergenske i januar 1979 solgte sin andel i Hurtigruten og sine fire skip til Troms Fylkes Dampskipsselskap ble Nordstjernen også TFDS’ flaggskip. 4.september samme år ble det formelt overlevert og fikk malt opp sitt nye skorsteinmerke.

Under den nye ordningen for Hurtigruten fra 1983 med 11 skip, valgte Troms Fylkes Dampskipsselskap å oppgradere sine to gjenværende eldste skip. Ved Mjellem & Karlsen i Bergen fikk Nordstjernen i løpet av vinteren 1982/83 en omfattende modernisering. Den gamle B&W-maskinen ble byttet ut i en 8-sylindret MaK på 3600 bhk, som skulle vise seg å gi både bedre fart og driftsøkonomi. Lugarene på hoveddekket ble tatt ut og bygget opp på ny, med dusj og toaletter til de fleste, og etter nye sikkerhetsforskrifter. Antallet køyeplasser ble derved noe redusert, fra 192 til 179. 23.mars 1083 tok Nordstjernen opp igjen sin plass i Hurtigruten som den siden har hevdet til fullkommenhet.

Ved levering av Nordlys våren 1994 fikk Nordstjernen avløsning etter fullført rundreise 4.april. rederiet valgte å beholde skipet, som derved kom over i en travel pensjonisttilværelse. Hver sommer ble Nordstjernen nå satt inn i ukescruise mellom Tromsø og Svalbard fra slutten av juni til begynnelsen av september. Her kom skipet tilbake til farvannet fra Svalbard-ekspressen og ble på en måte Hurtigrutens forlengelse til øygruppene i nord.

Med Nordstjernen skulle få flere comebacks i Hurtigruten. Det første skjedde 9.september 1995 da skipet overtok etter Ragnvald Jarl som samme dag ble solgt og levert til nye kjøpere. Slik fortsatte skipet over vinteren 1995/96 inntil rederiets nye Polarlys overtok ruten 17.april. Da Harald Jarl ble pensjonert høsten 2001 kom Nordstjernen inn i ruten fra Trondheim 3.november og seilte fram til levering av Trollfjord i mai 2002. Skipet vikarierte også en rundtur for Nordlys i november/desember samme år og gikk eget veteran-cruise fra Hamburg til Bergen i mars 2003, i forbindelse med rederiets presentasjon av den nye Midnatsol i Tyskland.

De fleste vintre har Nordstjernen fått hvile ut, de første årene ved Ibestad Mek Verksted og senere ved Fiskerstrand. I februar/mars 1997 var skipet utleid som hotellskip i Trondheim i forbindelse med skip-VM. Vinteren 1999/2000 ble det holdt oppgradet for 10 millioner på Ibestad og er ellers holdt i utmerket stand.

Men i tillegg har skipet vært ute i andre oppdrag. I juni 1999 var det utleid til Oslo Oslo Filharmoniske orkester for en konsertturne med Arve Tellefsen fra Kirkenes til Svolvær. I september 2000 ble skipet satt inn i 3-dagers cruise fra Bergen til Flåm i regi av Norwegian Fjordsteamers, hvor TFDS var blant aksjonærene. Foretaket ble imidlertid oppgitt etter tre turer. Til gjengjeld ble skipet leiet ut for andre turer utenom Svalbard-sesongen. Således gjorde det et spesial-cruise fra Sandesjøen via Trondheimsfjorden og Geiranger til Ålesund i slutten av september 2001, før det gikk til Fosen mek Verksteder i Frengen som hotellskip for underlevrandører til byggingen av nye Trollfjord.

Med Nordstjernen har TFDS et anvendelig skip som forhåpentlig ennå i mange år framover kan utgjøre et supplement til Hurtigruten.

Den 22. mars 2012 anløp «Nordstjernen» Bergen for siste gang i ordinær hurtigrute-trafikk og hun er dermed det skip som har lengst fartstid i denne ruten - 9 år lengre enn DS «Vesteraalen». Sommeren 2012 ble hun igjen satt inn i cruse-trafikken på Svalbard. Det siste Svalbard-cruset ble forlenget med en retur til Bergen hvor hun ankom om morgenen 1. september. Dermed var «Nordstjernen»s karriere som skip for Hurtigruten over.

 

Kilde: "Hurtigruten-sjøveien mot nord" Dag Bakka jr. Seagull Publishing

Hurtigruten ASA. Mer info finner du her. 

MS Nordstjernen (LATU)

Historie:

24.02.1956: Levert fra Blohm & Voss A/G, Hamburg, som "Nordstjernen" til Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen, bygg nr.: 787. Sertifisert for 450 passasjerer i kystfart. Kapasitet: 192 køyer fordelt på to klasser. Pris 11,3 mill Nkr.

Tonnasje: 2194 brt., 1121 nrt., og en lasteevne på 645 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D: 253,0/41,5/20,2 (Fot).

Maskineri: 6 syl. 2T B&W DM (Burmeister & Wains Maskin og Skibsbyggeri, København), ytelse 3000 bhk., fart 15,5 knop.

1956: Inn i regulær hurtigrutefart Bergen - Kirkenes - Bergen.

1976-79: Turistrute mellom Bergen og Lerwich om våren.

09.1979: Solgt til A/S Troms Fylkes Dampskibsselskab, Tromsø. Skorsteinen malt om i TFDS farger.

1983: Ny hovedmotor innsatt ved Mjellem & Karlsen, Bergen. 8 syl. 4T DM (MAK Maschinenbau GmbH, Kiel), ytelse: 3600 bhk. Det ble også satt inn nye lugarseksjoner med toalett. Lugar kappasiteten redusert til 179 køyer.

23.03.1983: Tilbake i hurtigrutefart.

13.12.1993: Grunnberøring i Brønnøysundet. Til Bergen for reparasjon.

04.04.1994: Ut av hurtigrutefart ved levering av "Nordlys". I bruk som cruiseskip til Svalbard i sommersesongen.

1995: 10 ukescruise til Svalbard.

09.09.1995: Inn i hurtigrutefart igjen ved salget av "Rangvald Jarl".

18.03.1996: Ut av hurtigrutefart igjen ved levering av "Polarlys".

26.09.2005. Inn i hurtigrutetrafikk om vinteren (for M/S Nordkapp som går i cruise i antarktis.)

03.2006. TFDS (Troms Fylkes Dampskibsselskap, Tromsø) og OVDS (Ofotens og Vesteraalens Dampskipsselskap, Narvik) fusjonerer og blir til Hurtigruten Group, med hovedkontor i Narvik.

10.2006: Skorsteinen malt svart og rederiets logo påmontert i Bergen.

22.02.07:  Fikk motorstopp på reise mellom Bergen – Kirkenes, ca klokken 03.00 ble det registret at skipet hadde truffet bunnen. Nesten umiddelbart kom marinens skip ” Mjølner” og fikk en sleper om bord, og fikk slept skipet  ut i rom sjø, slik at "Nordstjernen" fikk en sikker anker plass. "Nordstjernen" hadde 42 passasjerer, og ett mannskap på 30 ombord. Det ble ingen personskader verken på passasjerer eller mannskap. Det var heller ingen vanninntregning i skipet. Det var sørvestlig kuling med 10 – 12 m/s i området der hun grunnberørte. Hun ble senere slept til kai i Florø av redningskøyten ” Platou”, mens marinens ” Mjølner”  assisterte. Klokken 12.00, 22.02.07 ankom skipet Florø. ”Nordstjernen” skal ha berørt grunnen minst 4 ganger. Hun var mindre en 100 meter fra land da ”Mjølner” fikk en sleper om bord.

23.02.07 Avgikk skipet Florø med kurs for Tromsø, hvor hun tar opp igjen ruten.