NOENDE

MS Nordlys (II) (LHCW)

I Hurtigruten 1994-

Historie:

16.03.1994: Levert fra Volkswerft G.m.bH., Stralsund, Tyskland, som "Nordlys" for Troms Fylkes Dampskibsselskab, Tromsø, bygg nr.: 102. Sertifisert for 690 passasjerer, 482 i internasjonal fart. Køyekapasitet 490. Pris 400 mill.

Tonnasje: 11204 brt., 4153 nrt., og en lasteevne på 850 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 121,8/19,2/7,2 (meter).

Maskineri: 2 stk. 6 syl. 4T Krupp MaK DM, type 6 M552 C, ytelse 2 x 6120 bhk, ved 500 o/min, fart 20 knop.

Baugthrustere: 2 stk Brunnvoll, ytelse 2 x 1075 hk.

22.03.1994: Døpt av stortingspresident Kirsti Kolle Grøndahl i Oslo. Etter dåpen dro "Nordlys" på en internasjonal lansering, med arrangement og mottakelse i Stavanger, London, og Newcastle.

04.04.1994: La "Nordlys" ut fra Bergen i sin første tur nordover fra Bergen til Kirkenes i hurtigruten.

19.02.2002: Fikk maskinstans mellom Nesna og Ørnes. Årsaken vann i bunkerstanker.

07.2003: Skipet solgt til Kirberg Shipping A/S, Bergen, for kr 400 mill, men tatt tilbake på bare-boat centerparti, og fortsetter under TFDS flagg og bemanning.

03.2006: Selskapene Troms Fylkes Dampskibsselskab, og Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskab fusjonerer og blir Hurtigruten Group ASA, med hovedkontor i Narvik.

11.11.2008: Opplagt i Åndalsnes

2009: Inn i hurtigrtefart igjen.

15.09.11: M/S Nordlys var i nordgående hurtigrute på vei mot Ålesund. Det var 262 personer om bord  – 207 passasjerer og et mannskap på 55, da det brøt ut brann før skipet skulle anløpe Ålesund. Skipet ble øyeblikkelig evakuert og livbåtene ble satt på vannet. En del av mannskapet var igjen om bord for å få skipet trygt inn til havn hvor slukningsarbeidet kunne starte.

To ansatte i Hurtigruten omkom i brannen,

Geir Terje Isaksen (57), Tverlandet - Maskinsjef

Steffen Ulvatne (18), Honningsvåg Motormannslærling

. I tillegg er det meldt om 16 skadde, hvorav to ifølge Ålesund sjukehus er hardt skadd.

Brannen førte til stor røykutvikling, men ifølge politiet var det ingen farlig røyk etter brannen, og det var derfor trygt å oppholde seg utendørs i Ålesund.

Pga black out som følger av brannen ble stabilisatorene ikke lagt inn automatisk slik de ville ha gjort når skipet kommer under 6 knop. Som følger av dette ble det hull i skutesiden ved satilisatorene og skipet tok inn mye vann. På det meste krenget skipet 22 grader og det var stor fare for at skipet ville kantre. Det ble hentet inn magnetmatter for å tette hullene, men hullet ved stabilisatoren lå slik til at det umuligjorde tetting med matter. Det ble i stedet provisorisk tettet med trekiler og margaring. Parallelt ble det rekvirert mannskaper fra nederland som fikk pumpet skipet tomt for vann. Hullet i skutesiden ble midlertidig tettet med betong. Når skipet var skikret ble det tømt for eiendeler. Først onsdag 21.09.11 var skipet sikret nok til at et slep til Fiskerstrand mek. Verksted var forsvarlig. Her skal det gjennomgå skadene, samt årsaken til brannen skal kartlegges.