NOENDE

Historien Midnatsol (1949)

Den 3.desember 1949 la Midnatsol ut fra Festningskaien i Bergen på sin første tur nordover. Skipet var den andre av Italia-båtene, levert i Ancona 9.november og ført hjem til Bergen av kaptein Njål Kolbenstvedt og presentert reiselivsnæring og myndigheter. Navnet fra Bergenskes gamle stormfugl ble ført videre, en markering av selskapets rike tradisjoner i farten på Nord-Norge.

Midnatsol var levert fra Cantieri Riuniti dell`Adriatico i Ancona og var på 2098 brt og 560 tdw, med skroglengde på 267 fot. Skipet hadde tre gjennomgående dekk og tre lasterom, to forut og ett akter. 1.plass innredningen midtskips hadde 77 køyeplasser og 2.plass akter 108. I kystfart hadde skipet sertifikat for 450 passasjerer. Med sin Fiat-maskin på 2500 bhk og vridbare propell-anlegg representerte Midnatsol den nye teknikk, med bedre fart og manøvreringsevne.

I det ytre minnet Midnatsol sterkt om Nordstjernen fra 1937, men med et mer massivt utseende. Den tok seg stilfull ut i Bergenskes svart-hvite farger. Ved levering kom skipet på 9,7 millioner kroner, 30 prosent mer enn beregnet. Sjelden har et nytt skip kommet mer betimelig.

Bergenskes gamle Midnatsol fra 1910 hadde den siste tiden gått i ruten som Sylvia, sammen med den to år yngre Polarlys. De var nå rutens siste kullfyrte skip, med høye driftsutgifter. Polarlys brukte i 1950 kull for 660.000 kroner, mens nye Midnatsol brente bunkersolje for 411.000 kroner. Riktignok hadde Fiat-motoren sine barnesykdommer, men skulle etter hvert vise seg svært pålitelig.

Gjennom årene ble Midnatsol et kjent skip langs kysten; kanskje kom den litt i bakgrunnen da Bergenske fikk sine Ålborg-båter noen år senere. Med sitt interiør av edeltre og solide håndverkpreg ble den holdt i god stand. Spisesalen på 2.plass ble forandret til kafeteria, men var den eneste av søstrene som beholdt eksteriøret.

Noen ganger kom Midnatsol i avisens overskrifter. 11.april 1950 kolliderte den med lastebåten Naddodd i Steinsundet i Solund for sørgående og fikk såpass skader at den måtte på verksted. Senere kom den et par ganger ut for problemer i Brønnøysund-leden. På vei nordover 27.februar 1965 gikk den på grunn i det trange løpet, men kom flott og fortsatte til Brønnøysund. Skadene var likevel så betydelige at skipet måtte returnere til Bergen for reparasjon. Den andre gangen var 10.januar 1982, da den gikk på Stokholmen sør for byen i nordvestkuling og snøbyger. Da måtte den vende om for reparasjon i Harstad.

Midtnatsol hadde gjennom årene en stabil besetning. Da Kolbenstvedt i 1951 overtok den nye Nordlys kom Frithjof Quigstad over fra gamle Polarlys. B. H. Brynhildsen og J. Ramboe Flem førte skipet noen år hver, før Nils R. Molstad overtok i 1961. Han stod om bord like til 1975 og har vel den lengste sammenhengende tjenestetiden i Hurtigruten etter krigen.

Turbulente forhold i Bergenskes hovedkvarter på Brad-benken førte i januar 1979 til at direktør Torstein Hagen solgte selskapets fire hurtigruteskip med konsesjon til Troms Fylkes Dampskibsselskab for 32 millioner kroner. To måneder før sin 30-årsdag skiftet derfor Midnatsol hjemstavn til Tromsø og heiste TFDS-flagget 4.september 1979. Bergenskes besetning ble gradvis komplettert med TFDS-folk, og etter hvert ble driftansvaret helt overtatt fra Tromsø. Med den nye generasjon skip som nå nærmet seg, måtte Midnatsol føye romertall II til navnet i oktober 1982.

Lørdag 4.september 1982 kom gamle og nye Midnatsol i følge inn til Bergen og la til kai i Vågen, synlige kontraster på 40 års utvikling. Midnatsol II fortsatte to rundturer for Nordstjernen, og kom siste gang til Bergen i rute 2.januar 1983, med Per Hove som fører. 900 rundturer hadde skipet gjort, tilsvarende 2.250000 nautiske mil mellom Bergen og Kirkenes.

Midnatsol II ble nå liggende i Bergen og ble i januar 1983 overtatt av P/R Drangsholt, Forsberg, Hoddevik & Kjendal, Flekkefjord, for 1,1 millioner kroner. Samme sommer lå skipet som hotellskip Midnatsol Norge i Kragerø. Sommeren 1984 kunne den sees blåmalt på Hankø, men lå i Oslo da den året etter ble kjøpt av Kysten Hotell & Restaurant AS for å bygges om til stasjonært hotellskip.

Mens den lå under ombygging ved Sarpsborg Mek Verksted på Greåker oppstod det lekkasje gjennom en åpen ventil, og 8.februar 1987 sank den langs kaien. Det var et sørgelig syn, vakre Midnatsol som lå veltet over med dekket i vannskorpen. 1.mars ble skipet hevet av flytekranen Taklift 4 og kondemnert etter inspeksjon. I mai 1987 gikk siste reise, under slep til Belgia for å hugges opp.

 

Kilde: "Hurtigruten-sjøveien mot nord" Dag Bakka jr. Seagull Publishing.

M/S Midnatsol (LNYL)

I Hurtigruten 1949-1982

Historie:

09.11.1949: Levert fra Cantieri Navali Riuniti, Ancona, som "Midnatsol", til Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen, bygg nr 230. Sertifisert for 450 passasjerer i kystfart. 185 køyer fordelt på 1. og 3. plass.

Tonnasje 2098 brt., 1086 nrt., og en lasteevne på 560 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 267,6/41,0/14,2 (fot).

Maskineri: 8 syl. 2T DM (S.A. Fiat S.G.M., Torino), ytelse 2500 bhk. Fart 15 knop.

03.12.1949: Inn i hurtigruten.

11.04.1950: Kolliderte med "Naddodd" i Steinsundet i Solund.

27.02.1965: Gikk på grunn ved Brønnøysund.

09.1979: Solgt til A/S Troms Fylkes Dampskibsselskab, Tromsø.

10.1982: Omdøpt til "Midnatsol II".

04.12.1982: Siste ordinære tur i hurtigruten.

02.01.1983: Til Bergen etter to turer i hurtigruten som erstatningsbåt for M/S Nordstjernen. I opplag for salg.

02.1983: Solgt til Partrederiet Drangsholt, Forsberg, Hoddevik og Kjendal (Kåre Drangsholt), Flekkefjord.

06.1983: Omdøpt til "Midnatsol Norge".

07.1985: Solgt til KHR - Kysten Hotell og Restaurant A/S Oslo.

01.02.1987: Kantret og sank ved kai mens skipet lå til oppussing/ombygging ved Sarpsborg mek. Verksted. Greåker.

01.03.1987: Hevet av "Taklift 4". Kondemnert.

05.1987: Solgt/slept til Belgia for hugging.