NOENDE

MS Midnatsol (III)(LMDH)

I Hurtigruten 2003-

Historie:

14.03.2003: Levert fra Fosen mek. Verksteder ASA, Rissa, som "Midnatsol" for Troms Fylkes Dampskibsselskab ASA, Tromsø, bygg nr 073. Sertifisert for 1000 passasjerer. Køyekapasitet 674. Kontraktssum ca 715 mill. kr.

Tonnasje: 16140 Bt., 6291 nrt., og en lasteevne på 1186 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 135,75/21,5/7,5 (Meter)

Maskineri: 2. stk. 9 syl. 4T DM Wartsila Diesel, type W 9L 32, ytelse 2 x 5630 bhk, ved 750 o/min, fart ca 18 knop. Arrangert med dieselektrisk og mekanisk framdrift. Mest økonomisk kjøring er ved mekanisk framdrift ved maskinturtall ca 620 o/min. Skipet har ikke konvensjonell ror og propellanlegg, men 2 stk. Ulstein Aquamasterer pods som kan dreies 360 grader. Ved manøvrering og sakte fart (under 12 knop) blir propellene drevet elektrisk. Dette fordi propellene har fast pitch, og at man regulerer farten ved å øke eller minke proppellturtallet, ved hjelp av frekvensomformere.

Thruster: 2 stk forrut Brunvoll, type FU-80-LTC-2250, ytelse 2 x 1200 kw, 1 stk forrut Brunvoll, type FU-63-LTC-1750, ytelse 900 kw.

10.2001: Påbegynt byggingen av skroget på Bruces Shipyard, Landskrona, Sverige.

26.04.2002: Skroget sjøsatt i Landskrona, slept til Fosen for utrusting.

14.03.2003: Skipet formelt overlevert rederiet.

22.03.2003: Avgikk Trondheim med kurs til Hamurg, hvor hun ble døpt "Midnatsol" av Rut Brandt.

03.04.2003: Ankom Bergen. Gikk to turer til Shetland.

15.04.2003: Inn i hurtigrutetrafikk fra Bergen.

14.12.2003: Ca kl. 0400 fikk "Midnatsol" maskintrøbbel i sterk storm på reise mellom Ålesund og Måløy. Skipet hadde med seg 102 passasjerer og en besetning på 28. Hun ble liggende å drive ukontrollert i det stygge været og begynte å nærme seg ett undervannsrev. Ankrene ble droppet i ett forsøk på å stoppe skipet, men dette mislyktes. Det ble forsøkt å få en slepetrosse i et annet fartøy som kom til assistanse. Dette lyktes heller ikke. Alle passasjerene ble beordret i livbåtene.

Tilslutt fikk ankrene feste i bunnen ca 150 meter fra land. Ikke lenge etter på fikk man startet maskineriene, slik at skipet kunne ta seg til Florø. Her fikk passasjerene som skulle til Bergen tilbud om å ta buss. Stansen av maskineriet kom av et avluftnigsrør var gjengrodd, slik at sjøvannspumpene sugde luft.