I Hurtigruten 1993-
25.06.1993: Levert fra Volkswerft G.m.bH., Stralsund, Tyskland, som "Kong Harald" for Troms Fylkes Dampskibsselskab, Tromsø, bygg nr.: 101. Sertifisert for 690 passasjerer, 482 i internasjonal fart. Køyekappasitet 490. Pris 400 mill.
Tonnasje: 11204 brt., 4153 nrt., og en lasteevne på 850 tdw.
Hoveddim: Loa/B/D 121,8/19,2/7,2 (meter).
Maskineri: 2 stk. 6 syl. 4T Krupp MaK DM, type 6 M552 C, ytelse 2 x 6120 bhk, ved 500 o/min, fart 20 knop.
Baugthrustere: 2 stk Brunnvoll, ytelse 2 x 1075 hk.
04.1993: Døpt "Kong Harald" av Hjørdis Opseth, gift med samferdselsminister Kjell Opseth.
02.07.1993: Til Trondheim på hurtigrutens 100 års jubileum.
06.07.1993: Ut fra Bergen på sin første tur nordover til Kirkenes i Hurtigruten.
01.1995: Garantidokking i Bremerhafen. Fikk installert ny nedsenkbar azimut-thruster i akterskipet av Ulstein fabrikat, ytelse 1200 hk.
03.2006: Rederiene Troms Fylkes Dampskibsselskab, og Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskab, fusjonerer og blir Hurtigruten Group ASA, med hovedkontor i Narvik.