NOENDE

MS Finnmarken 1956

Oppsummering

I Hurtigruten 1956-1993

Historie:

29.05.06 Bygd ved Werft Blohm & Voss AG, Hamburg, for Vesteraalens Dampskibsselskab, Stokmarknes, som bygge nr. 788, døpt "Finnmarken". Sertifisert for 585 passasjerer i kystfart, samt lugarkapasitet for 205. Lastekappasitet: 2 stk. lastekjølerom, 22.000 cub.ft.

Tonnasje: 2189 brt, 1090 nrt.

Hoveddim.:  Loa/B/D: 81,3/12,6/7,16 (meter).

Maskineri: 1.stk. 10 syl. MAN dieselmotor, type G 10 52/74. Maks ytelse 3600 bhk ved 225 o/min. Fart på prøvetur: 16,6 knop.

1956: Satt inn i hurtigrutetrafikk Bergen - Kirkenes - Bergen.

06.02.1981: Grunnstøtte på Moldøra ved Svolvær i dårlig vær. Stor bunnskade kritisk situasjon.

02.04.1983: Ved Mjellem & Karlsen, Bergen, for oppgradering av innredning samt bytte av motorblokker.

10.12.1986: Grunnstøtte ved Øksfjord. Hull i skrog.

8.1987: VDS fusjonerer med ODS i Narvik, og blir OVDS - Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab med hovedkontor i Narvik.

4.1988: Ferdig oppgradert for 5 mill. kr. ved Blom & Voss.

21.12.1993: Tatt ut av rute i Harstad og lagt opp for salg i Narvik.

8.1994: Gitt som gave til Hurtigrutemuseet i Stokmarknes.

03.05.1999: Til Kaarbø-verftet, Harstad, skroget sandblåst og klargjort for ilandsetting

16.06.1999: Sikpet jekket på land i Stokmarknes. Skipet er ett av verdens største museeumsgjendstader, med sin drektighet på 2189 brt.