NOENDE

MS Finnmarken (III) (LLRY)

I Hurtigruten 2002-

04.04.2002: Levert fra Kværner Kleven Verft A/S, Ulsteinvik, som "Finnmarken" for Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskab, Narvik, bygg nr.: 292. Sertifisert for 1000 passasjerer i hurtigrutefart, og 634 i internasjonal fart, Køyekapasitet 634. Pris ca 750 mill. kr.

Tonnasje: 15530 GT., 6059 nrt., og en lasteevne på 945 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 138,5/21,5/7,2 (Meter).

Maskineri: 2 stk. 9 syl. 4T DM Wartsila Diesel, type W 9L 32, ytelse 2 x 5630 bhk, ved 750 o/min. 2 stk 6 syl. 4T DM Wartsila Diesel, type W 6L 32, ytelse 2 x 3780 bhk, ved 750 o/min, fart ca 18 knop. Fremdrifts og hjelpemotorer er koblet sammen i et "father and son" .opplegg med ett SB og ett BB anlegg

Thrustere: 2 stk forre av Brunvoll fabrikat, ytelse 2 x 1370 hk.

Ulstein vros: 1 stk oppsvingbar azimut i akterskipet, ytelse 1650 hk.

15.09.2001: Sjøsatt for første gang.

09.02.2002: Første tekniske prøvetur.

04.04.2002: Døpt "Finnmarken" av samferdselsminister Torild Skogsholm.

05.04.2002: Til Bergen for første gang. Dro her fra på 2 ukers cruise til Orknøyene, Hamburg, Man, Dublin, Southampton, Amsterdam, Hamburg, København, Oslo, og Stavanger

20.04.2002: Inn i hurtigrutefart nordover fra Bergen for første gang.

10.2009: Utchartret til et Australsk foretak som hotellskip for Boskalis Australia Pty Limited.,Fremantle, Australia, i 18 måneder – med opsjon for ytterlige 18 måneder. Kontraktverdi ca 750 mill. kroner.

23.01.2010: Avgikk Norge med kurs for Australia.

13.02.2010: Ankom Cape Town.

15.02.2010: Avgikk Cape Town med kurs for Fremantle, Australien.

04.03.2010: Ankom Fremantle, Australien.

08.2010: M/S Finnmarken kolliderer med en lekter det var fortøyd ved da sikkerhetsinstruks om å forlate området ved dårlig vær ble iverkstatt for sent. Se link for mere info og bilder

Se flere bilder HER og HER