NOENDE

DS Saltdal

Reserveskip i hurtigruten 1946, 1950

Historie:

1884: Levert fra Motala mek. Verkstads A/B, Norrköping, som "Transit nr. 6" for Ångfartygs-A/B Transit, Stockholm, bygg nr.: 356.

Tonnasje: 581 brt., 407 nrt.

Hoveddim: 165,5/25,5/13,5 (fot).

Maskineri: 2syl. compound dampmaskin, bygget ved Motala mek. Verkstads A/B, Motala, ytelse 93 nhk.

1886: Omdøpt "Rhea", Ångfartygs-A/B Transit, Stockholm.

1904: Ny maskin: 3syl. triple eksp. dampmaskin, bygget ved Bergsunds mek. Verkstads A/B, Stockholm, ytelse 480 ihk, fart 10,5 knop.

1909: Solgt til Stockholms Rederi-A/B Svea, Stockholm.

1909: Ommålt til 612 brt., 360 nrt.

11.1945: Solgt til Det Nordlandske Dampskibsselskab for kr.600.000. Døpt "Saltdal". Satt inn i ruten Trondheim - Bodø - Saltdal.

1945: Ommålt til 632 brt., 445 nrt.

7.1946: Inn i hurtigruten for "Skjerstad" som hadde gått på grunn.

1950: Ommålt til 660 brt., 445 nrt. Forlenget til 179,5 fot.

1950: "Saltdal" inn i hurtigruten for "Skjerstad" som hadde grunnstøtt i Risøyrenna.

2.1957: Solgt til Høvding Skipsopphugging (Einar Høvding, Oslo), Sandnessjøen. Omdøpt "Meisfjord".

7.1976: Rapportert opphugget.