NOENDE

DS Oslo (LHPN)

Reserveskip i Hurtigruten 1948

Historie:

05.06.1929: Sjøsatt.

22.10.1929: Levert fra Nylands mek. Verksted, Oslo, som "Oslo", bygg nr: 294, for Arendals Dampskibsselskab, Arendal. Sertifisert for 600 passasjerer i innenskjærsfart. Køyekapasitet 104 på 1. plass, og 51 på 2. plass. Satt inn i kystpost - ruten Oslo - Bergen.

Tonnasje: 881 brt, 474 NRT

Hoveddim: Loa/B/d: 188/31,6/20,3 fot.

Maskineri: Dobbel comp. dampmaskin (Lentz), ytelse 1350 ihk, fart 14 knop.

1929: Inn i selskapets kystrute.

01.1948: Chartret av Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, og satt inn i hurtigruten Bergen - Kirkenes T/R.

06.1948: Tatt ut av hurtigrutefart og tilbakelevert rederiet.

1949/50: Modifisert ved Drammen Slip & Verksted, her fikk skipet også lagt inn oljefyring.

1958: "Oslo" tatt ut av ruten, ved leveringen av "Arendal".

05.1959: Solgt til Epirotiki Steamships Navigation Co., Piraeus, for 21000 pund (420.000 kr). Omdøpt "Aegeus". Satt i rutefart mellom Piraeus og øyene rundt.

1965: Omdøpt "Kefallinia".

15.05.1968: Brøt ut brann ombord i skipet mens hun lå ved kai i Ambelakia, utenfor Piraeus. Skipet sank på grunt vann. Noen år senere ble skipet hevet og hugget opp.