NOENDE

DS Nova (LFGP/LCUK)

Reserveskip i hurtigruten i 1930 årene.

07.1925: Levert fra Ateliers & Chantiers de la Seine Maritime, Worms & Cie., Le Trait, som "Nova" til Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen, som bygg nr: 32.

Tonnasje: 1382 brt., 810 nrt, og en lasteevne på 1459 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D: 231,4/34,2/21,8 (Fot)

Maskineri: 3 exp. dampmaskin (Worms & Cie.), ytelse 189 nhk, fart 10,5 knop.

193?: Erstatningsskip i hurtigruten.

04.1940: Disponeringen overtatt av Nortraship.

1945: Levert tilbake til rederiet.

19.12.1949: Grunnstøtte på Jæren, mellom Obrestad og Vig, på reise Antwerpen Stavanger med 38 passasjerer og stykkgods.

04.1950: Solgt til Stavanger Skipsopphugging for hugging "in siti".

09.1950: Restene av vraket brakk.