NOENDE

DS Nordnorge (II)

I Hurtigruten 1944

.1883: Levert av Motala Co. som "Visingsø" for Linköpings Nya Rederi AB, Linköping. Fartøyet opprinnelig bygget med halvdekk forut og akter, bygg nr.: 336.

Tonnasje: 215 brt., 142 nrt., og en lasteevne på 125 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 98,0/22,3/9,5 (fot)

Maskineri: Comp. dampmaskineri (?), ytelse 250 ihk., fart 9 knop.

1893: Satt i fart mellom Linkøping og Stockholm.

1934: Solgt til Rederi AB Linköping - Nykøbing, Linköping, omdøpt "Nykøping".

Ny tonnasje: 179 brt., 106 nrt. Ombygget med kont. gjennomgående dekk. Brønn foran bru oppbygging som tidligere.

1938: Rederi konkurs og fartøyet solgt til Mariehamn Trafik AB, Mariehamn. Omdøpt "Mariehamn".

08.1942: Solgt til Ofotens Dampskibsselskab, Narvik, Forlenget ved Sarpsborg mek. Verksted, Sarpsborg. Nytt overbygg og ny lugarinnredning.

Ny tonnasje: 339 brt., 210 nrt.

Ny hoveddim: Loa/B/D 115,7/22,0/15,5 (fot).

17.03.1944: Ferdig levert fra verkstedet.

24.03.1944: Ca klokka 0900 om morgenen ble skipet torpedert og senket ved Stad på sin første tur for ODS, planen var at hun skulle settes inn som en nødløsing i hurtigruten etter "Bodø"`s forlis. Torpedoene traff akterskipet og skipet ble blåst i filler fra broa og akterover. 11 av mannskapet på 13 omkom. Skipet var lastet med 100 tonn bygningsplanker og 50 fat margarinolje som skulle til Tromsø.

Noen av skipets mannskap og offiserer på den første og siste turen:

Disse tre hadde vakt på boren da skipet ble torpedert:

Kaptein: Andreas Liland.

Los: Bertheus Nyborg.

Matros: Ole Menzen.

På vakt i maskinen:

1. maskinist: Hilmar Rasmussen

Fyrbøter: Per Jacobsen.

To overlevende:

Lettmatros: Peder Johnsen.

Lettmatros: Alfred Eriksen.

Disse to ble redder av fisker Jakob Strand, Stadtvågen, som hadde ligget 5-6 minutters avstand fra ulykkesstedet.