NOENDE

Historien Neptun

Oppsvinget i trafikken med Hurtigruten våren 1919 fikk Nordenfjeldske til å sette inn Kong Harald, og Bergenske fulgte opp med å sette inn et tilsvarende skip, Neptun. Fra juli samme år ble ruten utvidet med en sjette ukentlige rundtur, og en tid kom det derved til å seile 13 skip i ruten.

Neptun var levert i juni 1890 fra Joh C Tecklenborg i Geestemünde og var nærmest et søsterskip av Kong Harald som ble levert noen måneder senere. Den var bygget for å seile i stramruten mellom Hamburg og Finnmark, men var samtidig innredet for å gå med turister i sommertiden. Som nytt var skipet på 970 brt og 198 fots lengde, bygget med stormdekk og salonger og lugarer på hoveddekket. I arrangement fulgte det tidens norm, med lasterom forut og akter o g 1. Plass bekvemmeligheter i akterskipet. Maskinen var av triple- ekspansjons type på 1040 ihk, med 111,5 knops rutefart.

Hver vinter seilte Neptun og dens søstre med passasjerer og last, vesentlig fiskeprodukter, i ruten til Hamburg. I god tid før turistsesongen ble skipet tatt til verksted, luftet ut, vasket og malt. Med solseil og blankskurt teak var skipet som forvandlet til turisttiden, da den kunne ta ombord utenlandske reisende i Bergen og føre dem trygt til fjordene og Nordkapp, på jakt etter naturopplevelsene. Hver sommer fram il 1914 gikk de i denne farten, og Bergenske og Nordenfjeldske brukte store midler på å markedsføre sine felles turistseilinger i utlandet.

I 1904 lå Neptun ved Bergensk Mek Verksted i Solheimsviken. Her ble skroget forlenget til 218 fot, mens tonnasjen nå ble 1113 brt og 875 tdw. Samtidig ble kjelene skiftet ut. Etter dette ble køyer til 38 passasjerer på 1. Plass og 16 på 2. Plass, mens 3. Plass forut bare hadde fellesrom.

Første verdenskrig førte til etterhvert til at Hamburg-ruten ble innstilt, og flere av Bergenskes passasjerskip kom nå inn i kystruten mellom Oslo og Finnmark, Slik var Neptun våren 1919 disponibel for Hurtigruten. Fra sommeren samme år gikk den fast i ruten sammen med selskapets andre skip, Hera, Midnatsol og Polarlys.

Karrieren i Hurtigruten varte bare to år. I oktober 1921 besluttet Departementet å inndra den ene rundturen, og derved ble Neptun trukket ut. For Bergenske passet dette bra, for på denne tid var Hamburg-ruten kommet i gang igjen med ukentlige avgange, og her kom Neptun nå inn sammen med Mira og dels Mercur. Dette ble skipets siste rute, Høsten 1926 kunne selskapet sette inn sine nye lastebåter Leo og Lunx i ruten og året etter ble passasjerbefordringer overlatt av Irma. Derved ble Mira overført til hurtigruten, mens Neptun ble solgt i april 1928 til Stavanger Skibs Ophugnings Co på Buøy.

 

Kilde: "Hurtigruten-sjøveien mot nord" Dag Bakka jr. Seagull Publishing

DS Neptun (JVGR)

I Hurtigruten 1919-1921

Historie:

06.1890: Levert fra J.C. Tecklenborg, Geestemunde som "Neptun", for Det Bergenske Dampskibsselskab, bygg nr.101. Inn i ruten Hamburg – Finnmark. Hun ble benyttet i turisttrafikk om sommeren.

Tonnasje: 959 brt., 597., nrt.

Hoveddim: Loa/B/D: 198,3/30,3/20,5

Maskineri: 3 exp. (H. Pauksch, Landsberg a/d Weser), ytelse 1040 iHK, 218 nhk. Fart 12 knop.

1904:  Forlenget ved Bergens mek. Verksted, Bergen.

Ny tonnasje: 1113 brt., 673 nrt.

Ny hoveddim: 218,9/30,3/20,5 (fot).

1919: Inn i hurtigrutefart.

10.1921: Tatt ut av hurtigruten. Inn i selskapets Hamburg-rute, sammen ”Mira” og ”Mercur”.

03.1928: Solgt til Stavanger Skipsopphugging for hogging.