NOENDE

DS / MS Kronprinsesse Martha

I Hurtigruten (avløser/erstatning) 1952-1962

07.1929: Levert fra The International Shipbulding & Engineering Co. Ltd., Danzig, som "Kronprinsesse Martha", for Det Stavangerske Dampskibsselskab, Stavanger, bygg nr.: 60.

Tonnasje: 898 brt., 517 nrt.

Hoveddim: Loa/B/D 176,8/31,2/19,9 (fot).

Maskineri: 4 syl. comp. (Int. SB & E Co.), ytelse 145 nhk, 900 ihk, fart 13 knop.

19.12.1939: Grunnstøtte og veltet over på siden og sank delvis ved Bru nord for Stavanger. Ved forliset omkom 1 passasjer. Skipet ble straks hevet, reparert og satt i fart pånytt.

1942: Omdøpt "Ryfylke" etter pålegg fra okkupasjonsmakten.

23.03.1944: Angrepet av allierte bombefly utenfor Lista. Skipet ble ikke truffet, men en bombe eksploderte like ved skutesiden. Det ble flere lekkasjer og skipet ble landsatt for at det ikke skulle synke. Ble straks hevet, reparert og satt i fart på nytt.

05.1945: Omdøpt "Kronprinsesse Martha" igjen.

1948: Ombygget til motorskip. 16 syl. 2T EV DM (General Motors Corp., Cleveland, b 1943).

Ny tonnasje: 904 brt., 489 nrt.

09.05.1956: Sprang lekk og sank ved Grønholmskjær øst for Risør, trolig etter å ha berørt en grunne rett før.

26.06.1956: Hevet og slept til Kristiansand. Ble senere slept til Arendal hvor skadene på skrog og overbygning ble reparert ved Pusnes mek. Verksted. Samtidig fikk skipet ny baug. Senere slept til Stavanger hvor innredningen ble reparert. og modifisert, ved selskapets eget verksted.

05.1958: Ferdig reparert og satt i fart.

Ny tonnasje: 996 brt., 597 nrt.

Ny hoveddim: Loa/B/D 182,2/31,2/19,9 (fot)

10.1974: Solgt til Nika Invest A/S, Sandefjord, Omdøpt "Koster".

03.1079: Solgt til Kjærnes Invest A/S Sandefjord til Sport Rover Shipping Corp., Panama. omdøpt til "Sport Rover", Ombygget til moderskip for sportsdykkerer.