NOENDE

DS Mercur (HDGB/LFXA)

Avløserskip i hurtigruten i 1930 årene

05.1883: Levert fra Motala mek. Verkstads A/B, Göteborg. som "Kong Dag" for Det Søndenfjelds-Norske Dampskibsselskab, Kristiania, som bygg nr 188.

Tonnasje: 989 brt., 569 nrt., og en lasteevne på 750 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D: 207,0/29,7/21,5 (fot).

Maskineri: 2 syl. Comp. (Motala MV), ytelse 1040 iHK. Fart 11,5 knop.

08.1889: Innkjøpt av Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen.

11.1889: Omdøpt "Mercur."

23.10.1919: Grunnstøtte og sank ved Nord-Leksen i Trondheimsfjorden på reise Trondheim - Bergen med stykkgods. Senere hevet og ført til Bergen for reparasjon.

1922: Levert ferdig reparert fra Mjellem & Karlsen, Bergen. Fikk ny passasjerinnredning.

193?: Avløserskip i hurtigruten.

01.1939: Solgt til Einar Cook, Bergen for nedrigging til lekter.

1939: Solgt til Kristiania-Portland Cementfabrik, Oslo, som lekter "Else"

1951: Solgt til Johan Nilsen, Fredrikstad.

02.1952: Solgt til Belgia, muligens for bruk som elve-lekter.