NOENDE

Historien Haakon Jarl

Etter revisjonen av Hurtigruten 1. juli 1914 ,da de fem ukentlige seilingene alle ble forlenget til Bergen-Kirkenes, ble det nødvendig med flere skip. Til sammen ti skip måtte settes inn for å holde seilingsprogrammet, og Det Nordenfjeldske Dampskibsselskap satte nå inn sin aldrende damper Haakon Jarl.

 

På denne tid var Haakon Jarl blant selskapets eldste skip, levert i april 1879 fra Motala Mek Werkstads AB på Lindholmen i Göteborg. Som ny målte den 789 brt og skroget 180 fot. Den var bygget som stormdekker med lugarer for 52 passasjerer og ellers av vanlig arrangement med lastrom både forut og akter. Oppkalt etter trøndernes høvding var skipet i mange år selskapets flaggskip, og det var adskillig påkostet. Særlig var 1. plass innredningen akter særdeles flott, med spisesalong med mahogny-panel i skipets bredde, og i alle 1. plasslugarene var det både ringeapparat og regulerbare varmeanlegg. Haakon Jarl var bygget for selskapets prestisjerute mellom Finnmark og Hamburg, som ble drevet i samseiling med Bergenske.

 

Hamburg-ruten var i første rekke beregnet på skipning av fiskeprodukter sørover og kolonialvarer og stykkgods nordover, med passasjerer som en viktig del av grunnlaget. I 1870-årene hadde også turistene begynt å oppdage midnatsolen og Nordkapp, og fra 1879 gikk Hamburg-skipene rundt Nordkapp til glede for turistene i sommertiden. Den gryende turisttrafikken gav i 1883 støtet til en egen turistrute fra Bergen til Nordkapp, hvor Bergenske og Nordenfjeldske satte inn sine mest konfortable skip. Nordenfjeldske benyttet til å begynne med Haakon Jarl og Sverre Sigurdssøn. I 1887 tok kronprins Gustav og kronprinsesse Victoria en reise til Nordkapp men Haakon Jarl. Skipet ble i 1891 forlenget ved Nylands Verksted, Oslo, til 873 brt og 203 fots lengde, samtidig som maskinen ble ombygd og innredningen fornyet.

 

Etter mange år i Hamburg-ruten var det i 1906 tid for en gjennomgripende modernisering. Ved Aksers Mek Verksted i Oslo ble innredningen fornyet, det gamle maskineriet ble skiftet ut med en moderne triple-maskin på 760 ihk. Det ble lagt nytt dekk, og det kom nye dekkhus og salonger, hvitmalte etter tidens mote, og en lengre og tynnere skorstein gav skipet nå et mer elegant preg. Bestikklugaren ble flyttet et dekk opp, med ny bro. Etter ombyggingen kom Haakon Jarl først inn i kystruten mellom Oslofjorden og Finnmark, og seilte deretter atter en tid i Hamburg-ruten.

 

I mai 1914 kom Haakon Jarl inn i Hurtigruten, selskapets fjerde. Den første tiden gikk den som avløsning, men som fast skip fra 1. juli. Her skulle den seile i ti år.

 

Natten til 17. juni 1924 gikk Haakon Jarl fra Bodø i nordgående rute. Det var tåke denne forsommernatten, og like over midnatt, da skipet var ved Utgrundsflesa seks sjømil forbi Landegode, kolliderte den med sydgående skip, Kong Harald. Den skarpe baugen skar seg inn i Haakon Jarls akterskip, som straks begynte å synke. På åtte minutter var skipet borte, sammen med 17 menneskeliv.

Tragedien rystet landet; en stadig påminnelse om at Hurtigruten, da som alltid, var en stadig utfordring av naturens luner og til menneskelig aktpågivenhet.

 

Kilde; "Hurtigruten - sjøveien mot nord" Dag Bakka jr. Seagull Publishing.

Oppsummering

I Hurtigruten 1914-1924

1879: Levert fra Motala mek. Verkstad AB, Lindholmend Verkstad, Göteborg, som "Haakon Jarl" for Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab, Trondheim, bygg nr 272. Lugar kapasitet for 52 passasjerer. Kontraktspris 320.000 Nkr.

Tonnasje: 899 brt., 548 nrt., og en lasteevne på 500 tdw.

Hoveddim: Loa/B/D 186,6/27,1/15,2 (fot).

Maskineri: 2 syl. comp. (Motala), ytelse 119 nhk, 630 ihk.

1879: Innsatt i rederiets Hamburgrute.

19.08.1888: Kolliderte med "Kristiansund" ved Moldøen. Forstevn brukket. Plater skadet. Rekke svinerygg og halegatt  bortrevent. Til Laxevåg M.V. Bergen for reparasjon.

3-10.1891: Forlenget med 16,6 fot. Ny hoved og donkeykjele. Dampstyreapparat montert.

08.11.1900: Propeller løsnet ved Tromsø. Skipet forhalt og landsatt i fjæren, hvor propellen ble festet.

¨6-7.1902: Reparert ved Trondheim mek. Verksted. Ny skorstein.

4-12.1906: Ombygget og modernisert ved Akers mek. Verksted, Oslo. Nytt maskineri: 3 exp (Akers M. V.), ytelse 127 nhk, 760 ihk, fart 11 knop. Ny skorstein. Ny tonnasje: 873 brt., 524 nrt., og en lasteevne på 700 tdw.

30.03.1908: Kolliderte med "Falkniss" på Vardø havn.

14.05.1914: Inn i hurtigrutefart som avløsning-skip med avg. fra Trondheim for Bergen.

01.10.1914: Inn i fast hurtigrutetrafikk ved utvidelse med 10 skip i ruten.

10.02.1916: Rente i hekken på "Richard With" under manøvreringen på havnen i Trondheim, og skadde RW rekker og øvre dekk.

17.06.1924: Kolliderte med selskapets andre hurtigruteskip "Kong Harald" på vestfjorden, og sank. Skipet var på reise Trondheim - Kirkenes med post, passasjerer og stykkgods. 7 av passasjerene og 10 av besetningen omkom.