NOENDE

Historien Dronningen

Da Hurtigruten vel var kommet i gang i 1945, sendte Vesteraalske sin veltjente Finnmarken på verksted. Til å seile i Finnmarkens sted leide selskapet inn dampskipet Dronningen fra det Helgelandske Dampskibsselskab i Sandnessjøen, og dette skipet kom til å seile mellom Trondheim og Tromsø fra november 1945.

Dronningen var allerede en aldrende dame, levert i juni 1894 fra Fevigs Jernskibsbyggeri i Fevik til Arendals Dampskibsselskab. Den var bygget for å seile i Kystruten mellom Oslo og Bergen, hvor Arendalske samseilte med Det Stavangerske Dampskibsselskab. Som nytt var skipet på 661 brt og 186 fots lengde, en stormdekker med lugarer og salonger på hoveddekket. Maskinen var en triple ekspansjon på 750 ihk, bygget på Bergens Mek Verksted, og farten i 12 knop rute.

Dronningen bar sitt navn med rette, et hvitmalt og harmonisk skip med clipperbaug og høye loggende master og skorstein. I november 1940 ble skipet solgt til Helgelandske for 467.000 kroner og gjennomgikk modernisering ved Pusnes Mek Verksted i Arendal og ved TMV. Nå kom det i ruten mellom Trondheim og Harstad, som i 1941 sammen med Skjerstads rute til Tromsø var integrert i Hurtigruten.

Det var en svartmalt og medtatt Dronningen som 25.november 1945 lastet i Trondheim i Hurtigruten, under charter til Vesteraalske. Den holdt det gående et år, til midten av desember 1946, da Finnmarken var tilbake fra verkstedet. Gamle Dronningen ble da solgt til Ole T. Flakke i Kristiansund, og i januar 1948 videre til den greske reder Haralambos Typaldos for 12.000 pund. Under navnet Ionion kom det til å seile i rutefarten ut fra Piraeus. Omkring 1962 ble skipet rigget ned og hugget.

 

Kilde: "Hurtigruten-sjøveien mot nord" Dag Bakka jr. Seagull Publishing

Oppsummering

I Hurtigruten (avløserskip)1945-1946

06.1894: Levert fra Fevigs Jernskibsbyggeri, Fevik/Arendal, som "Dronningen" for Arendals Dampskibsselskab, Arendal. Sertifisert for 259 passasjerer i kystfart, og 350 i lokalfart. Pris 284000 Nkr.

Tonnasje: 661 brt., og 400 nrt.

Hoveddim: Loa/B/D 186,6/27,0/20,1 (fot).

Maskineri: 3 exp. dampmaskin (B.M.V), ytelse 750 ihk., fart 12 knop.

1894: Satt inn i rute Kristiania - Bergen.

12.08.1921: Grunnstøtte ved Wittingskjær i Mannefj. ved Mandal. Trukket av gurunnen av BDS`s "Neptun".

11.1940: Solgt til Det Helgelandske Dampskibsselskab, Sandnessjøen, for 467.000 Nkr, ombygget ved Pusnes mek. Verksted, Arendal. Baugspyd og klipperbaug redusert. Ny tonnasje: 672 brt., 381 nrt.

01.1941:  Innsatt i ruten Trondheim - Harstad som erstatning for "Ranen". Ruten senere utvidet til Tromsø som en del av hurtigruten.

05.1942: Ombygget/ominnredet ved Trondheims mek. Verksted.

10.1945: To turer til Finnmark for Røde Kors.

25.11.1945: Chartret av Vesteraalens Dampskibsselskab, Stokrmarknes, og satt inn i hurtigrutefart Trondheim - Tromsø, mens "Finmarken" var på verksted.

12.1946: Ut av hurtigrutefart, og tilbakelevert til Det Helgelandske Dampskibsselskab.

01.1947: Opplagt i Meisfjorden og utlagt for salg.

10.1947: Solgt til Ole T. Flakke, Kristiansund.

01.1948: Solgt til Typaldos Haralambos, Pireus, Hellas. Omdøpt "Ionion". Pris 12.000,- GBP/ kr 240.000. I rutefart på Egerhavet.

09.01.1948: Avgang Trondheim for siste gang.

1985: Fortsatt registrert i tjeneste i Hellas.