NOENDE

Historien Christiania

Da Stavangerskes Kong Håkon ble skadet etter eksplosjonsulykken i Bergen 20. April 1944, satte selskapet inn sitt kystruteskip Christiania i Hurtigruten. Dette skipet skulle seile i ruten i to perioder, både under og etter krigen.

Christiania var levert i juli 1895 fra Helsingørs Jernskips & Maskinbyggeri til Christiania Kystdampskipsselskap A/S (Bertrand Heyerdahl), Oslo. Selskapet drev rutefart rundt kysten mellom Oslo og Bergen, samt postruten Kristiansand – Frederikshavn. Ved levering var Christiania et av landets flotteste passasjerskip, på 646 brt og 180 fots lengde, bygget som stormdekker med utsøkt innredning. Triple ekspansjonsmaskinen var på hele 1100 ihk, som gav 12 – 13 knops rutefart. Christiania var bygget for kystruten Oslo – Bergen, hvor den skulle hevde seg i konkurransen med skip som Arendalskes Dronningen.

28 august 1898 gikk skipet på grunn utenfor Åna – Sira, men besetningen klarte å sette den på grunn inne i fjorden. Her ble det stående med baugen høyt på land og akterskipet under vann. Av assurandørene ble det solgt til det Stavangerske Dampskipsselskap og reparert ved Nylands Verksted i Oslo. Under de tre røde ringer skulle det fortsette i Kystruten Oslo – Bergen i femti år og kom i løpet av sitt lange liv ut for mange hendelser. Av de mer dramatiske var grunnstøtningen utenfor Jomfruland 17. februar 1926, da det igjen gikk til bunns. Også denne gang ble skipet hevet, og ved Stavangerskes Verksted på Klasaskjæret ble det modernisert og ombygd.

Våren 1944 kom Christiania således inn i Hurtigruten. Det ble en kort karriere; 19. oktober 1944 gikk den på en mine i Åramsundet på Sunnmøre, men ikke verre enn at den kom seg i havn. Nå ble den lagt opp ved Bjørke i Hjørundfjorden inntil freden kom. Allerede i august 1945 var den tilbake i Kystruten Oslo – Bergen.

Da Sigurd Jarl i november 1947 gikk på grunn ved Florø og ble satt ut av ruten i fem måneder, ble Christiania leiet til Nordenfjeldske. 11. November kom den inn i ruten fra Bergen til Kirkenes, og gikk her til slutten av mars 1948.

Etter 53 års innsats for Stavangerske gikk Christiania ut av Kystruten i august 1952 og ble lagt opp ved Klasaskjæret. I november samme år ble skipet solgt til opphugging i Skottland og endte sine dager ved Michael Brecken & Co’s skrapverft i Granton.

 

Kilde: "Hurtigruten-sjøveien mot nord" Dag Bakka jr. Seagull Publishing

Oppsummering

I Hurtigruten 1944-1948

07.1895: Levert fra Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingør, som "Christiania" for Christiania Kyst - Dampskibsselskab (Bertrand Heyerdahl), Kristiania, bygg nr.: 54.

Tonnasje: 646 brt., 371 nrt.

Hoveddim: Loa/B/D 180,5/27,3/19,7.

Maskineri: 3. exp. dampmaskineri (Helsingør JS&MB), ytelse 153 nhk, 800 ihk, fart: 13 knop.

28.08.1898: Grunnstøtte utenfor Åna - Sira. Skipet fikk store bunnskader, men klarte å komme seg inn til Åna - Sira, der hun ble landsatt. Kondemnert og overtatt av assurandøren.

1899: Innkjøpt av Det Stavangerse Dampskibsselkab, Stavanger. Hevet og slept til Nylands Værksted, Kristiania, for reparasjon, og ombygging. Bla. ble en av skorsteinene fjernet.

Ny tonnasje: 653 brt., og 353 nrt.

17.02.1926: Grunnstøtte og sank utenfor Jomfruland. Ble etter en tid hevet og slept til Stavanger.

04.1927: Satt i fart på ny etter reparasjon og ombygging, på rederiets eget verksted.

Ny tonnasje: 727 brt., 375 nrt.

20.04.1944: Innsatt i hurtigruterafikk.

19.10.1944: Skadet av magnetisk mine i Åramsundet på Sunnmøre. Lagt opp i Hjørundfjorden til krigen var slutt.

1945: Reparert og satt i fart pånytt.

11.1952: Solgt til hugging ved Michael Brecken & Co`s skrapverft i Granton, Skotland.