NOENDE

Historien Barøy

Etter at Ofotens dampskipsselskap hadde mistet Nordnorge i april 1940, ble lokalruteskipet Barøy satt inn i Hurtigruten fra Trondheim nordover til Narvik. Det hadde også tidligere gått som avløser.

Barøy var levert 19. August 1929 fra Trondhjems Mek Verksted og var bygget for lokalruten fra Narvik til Lødingen og Svolvær, samt for å kunne avløse i selskapets ekspressrute Narvik – Trondheim. Skipet var bygget som stormdekker på 424 brt, med en skroglengde på 143 fot. I arrangement hørte den til den klassiske nordnorske lokalbåten, med to lasterom, 1. Plass akter og 3. Plass i forskipet.    På 1. Plass var det 45 køyeplasser, og sertifikatet var for 200 passasjerer. Maskinen var av triple – ekspansjonstype på 450 ihk som gav 11 knop i rute.

9. april 1940 var Barøy i sørgående rute og fikk fortsatt ned til Brønnøysund. Her ble skipet losset og satte så kursen nordover hvor det utførte flere transportoppdrag. I juni kom det tilbake til Narvik. Da Hurtigruten kom i gang igjen utpå sommeren ble Barøy 5. August satt inn på delstrekningen Trondheim – Narvik, lagt opp som den femte ukentlige avgang nordover fra Trondheim.

Her gikk Barøy fremdeles da tragedien rammet natt til 13. September 1941. På vei nordover hadde skipet vært innom Skutvik og var på vei til Tranøy på Hamarøy, da det klokken 0350 ble rammet av en torpedo fra et britisk fly, to sjømil vest av Tranøy fyr. Torpedoen rammet på babord, og skipet sank i løpet av et par minutter. Tallene er usikre, men om bord var 68 norske passasjerer og 37 tyske, samt skipets mannskap på 26. Det var ingen vitner til ulykken; det var dampskipet Skjerstad for sørgående som observerte drivgods i mørket og fikk tatt opp 19 overlevende.

 

Kilde: "Hurtigruten-sjøveien mot nord" Dag Bakka jr. Seagull Publishing.

Oppsummering

Reserveskip i Hurtigruten 1936-1940

19.08.1929: Levert fra Trondheims mek. Verksted, Trondheim, som "Barøy", for Ofotens Dampskibsselskab, Narvik, bygg nr.:195. Kontraktspris 420.000,-. Nkr.

Tonnasje. 424 brt., 234 nrt.

Hoveddim: Loa/B/D 152,9/24,0/10,9 (fot).

Maskineri: 3 exp. dampmaskin (TMV), ytelse 560 ihk., fart 12 knop.

1929: Inn i ODS`s rute Narvik - Trondheim .

1936-40: Reserveskip for "Nordnorge" i hurtigruten.

29.08.1941: Avsluttet klassearbeid ved Kaarbøs mek. Verksted i Harstad, og inn i ruten Narvik - Trondheim.

12.09.1941: Angrepet av fly fra det engelske hangarskipet "Victorious" ved Tranøy. Truffet av torpedo i forskipet og sank. 77 passasjerer og mannskap, samt 35 tyske militære omkom. 18 personer ble reddet av hurtigruteskipet "Skjærstad".